2015 wc

Gra fabularna pt. „Wehikuł Czasu” jest częścią projektu edukacyjnego, który planowany jest w Zespole Szkół Zawodowych nr 2 na kilka następnych lat. W każdym roku przenosimy się wehikułem czasu w inną epokę historyczną. Gra jest przeznaczona dla gimnazjalistów klas specjalnych i integracyjnych oraz uczniów zagrożonych niedostosowaniem społecznym miasta Poznania i okolic. Projekt nasz ma na celu wzbogacenie wiedzy historycznej uczniów, doskonalenie umiejętności technicznych, oraz kształtowanie postaw proekologicznych. Uczniowie działają w grupach z nauczycielami (min 1 nauczyciel i 3-6 uczniów).

Założenia projektu:
- Czas realizacji: kwietnia/maj
- Miejsce: teren wokół szkoły, Cytadela
- Forma pracy: grupowa
- Współpraca z lokalnymi partnerami (grupa rekonstrukcyjna, Zarząd Parku Cytadela)

Cel ogólny:
- Wzbogacenie wiedzy przyrodniczej i historycznej
- Doskonalenie umiejętności technicznych
- Kształtowanie ekologicznych postaw

Cele szczegółowe:
- Prowadzenie obserwacji w terenie;
- Kształtowanie umiejętności współpracy w grupie;
- Rozwijanie odpowiedzialności za środowisko lokalne;
- Ćwiczenia wyobraźni ogólnej i przestrzennej;
- Wyczulenia na różnego rodzaju znaki kulturowe - stroje, zachowanie, przedmioty codziennego użytku, broń, artefakty etc.;
- Wchodzenia w interakcje słowne i emocjonalne (kształtowanie umiejętności komunikacyjnych);
- Kształcenia umiejętności grupowych działań (praca w zespole, współdziałanie z rywalizacją i bez niej);
- Kształtowania właściwych postaw etycznych i wartościowych postaw życiowych.

Oto kolejne edycje:

I edycja:
2012 rok przeniósł nas na koniec II wojny światowej, gdzie partyzanci na początku wojny zakopali na „Cytadeli” skarb. Zadaniem uczestników gry było wykonanie różnych zadań pozwalających rozszyfrować miejsce zakopania skarbu.

II edycja:
w 2013 roku wyruszyły patrole poszukiwawcze w celu zebrania wszystkich elementów mapy, która została podarta przez nieprzyjaciela. Zebranie wszystkich części mapy pozwoliło na bezpieczne doniesienie tajemniczej mikstury, którą śmiałkowie otrzymali na rozpoczęciu gry, w miejsce zaznaczone właśnie na podartej mapie. Zadania na punktach (a było ich 12 ) usytuowanych w Parku Cytadela młodzież m.in. strzelała z karabinu do celu, rzucała granatem do obiektu stałego, wspinała się na rozwieszonych linach, udzielała pierwszej pomocy przedmedycznej, przeprowadzała elementy akcji pożarniczej, wykrywała metal w ziemi, odczytywała zaszyfrowane hasła i odnajdowała ukryte informacje posługując się m.in. mapą.

III edycja:
w 2014 roku przenieśliśmy się w czasy Krzysztofa Kolumba, gdzie coraz więcej śmiałków mówi o niewyobrażalnym bogactwie na nieodkrytych lądach. Zadaniem uczestników było przygotowanie się do dalekiej podróży morskiej poprzez wykonywanie różnych zadań na trasie gry.

IV edycja:
w roku 2015 gra przeniosła nas w czasy średniowiecznej Anglii, gdzie w lasach Sherwood grasuje grupa banitów z Robin Hoodem na czele. Aby się przekonać, czy to prawda, należy ich znaleźć i wkraść się w szeregi bandy. W czasie gry uczestnicy będą wykonywać zadania z epoki średniowiecza, by zdać trudny egzamin i dostać się do grupy Robin Hooda…

OPRACOWANIE:
AGNIESZKA KRUŚ
BEATA SPYCHAŁA- KULMA
IRMINA SZUKAŁA
NATALIA NOWAK


Wehikuł Czasu 2015 r. Maj 2015 r. Galeria